כך תאבחנו פלטפוס בכף הרגל

הזמינו מדרסים עוד היום ושימו סוף לכאבים ברגליים!

חייגו עכשיו: 077-997-3016

כיצד מאבחנים פלטפוס ברגל?

פלטפוס הוא מצב בו כף הרגל שטוחה. כאשר הקשת האורכית מהעקב הקדמי ועד לאצבעות צונחת הרגל משתטחת. זוהי תופעה מולדת ולרוב גנטית כתוצאה מחוסר רצועות או אי יציבותן במצב דריכה.

למעשה העקב מסתובב וכאשר דורכים על הרגל מרגישים את הצד הפנימי שלה שאיבד את הגמישות שלו. אחת הסיבות לכך היא קרע בגיד טיביאליס בחלק האחורי של הרגל. הפלטפוס הוא היחלשות בגיד או קרע שלו.

ישנן מספר בדיקות המאפשרות לאבחן פלטפוס כמו:

  • בדיקה ויזואלית של סימטריה בכפות הרגליים על ידי אורטופד בישיבה בלי משקל, בעמידה עם משקל רב ובהליכה.
  • דריכה על קרטון עם רגל רטובה על מנת ליצור עקבות.
  • צילום ווידאו של ההליכה.
  • בדיקת כוח השרירים. 
  • צילום רנטגן ומדידת הזוויות.
  • חישוב המנח של כף הרגל ב-3 מצבים.
  • מדידת המרחק מהחלק העליון של כף הרגל עד למשטח הדריכה לחלק לאורך הרגל.
  • מדידת אורך הרגל ב-3 קטעים לחלק לשטח הכללי שלה.

 

כיצד מאבחנים פלטפוס גמיש ופלטפוס קשיח?

לפלטפוס יש שני סוגים עיקריים שיש לאבחן על מנת להתאים את הטיפול המיטבי. כשמדובר על פלטפוס גמיש רוב האנשים חיים איתו ואינם סובלים מכאבים.

סוג זה בא לידי ביטוי בדריכה כאשר יש עומס של משקל הגוף על כפות הרגליים. הקשת האורכית קורסת ואין לה קימור כמו במצב רגיל. עם זאת כאשר הרגל באוויר כפות הרגליים אינן נראות שטוחות. לעומת זאת, בפלטפוס קשיח הקשת האורכית בצניחה גם בדריכה וגם כשהיא באוויר.

היא פשוט אינה מתפקדת ולכן הבדיקה הוויזואלית מאפשרת לנו לאבחן באופן עצמאי מצב של פלטפוס. יתרה מכך, אדם עם פלטפוס קשיח יחוש בכאבים בכפות הרגליים, בגב ובאגן הירחים.

היציבות שלו תתערער כתוצאה מלקות בבולם הזעזועים של כף הרגל והעומס על הרגליים לא יתחלק באופן שווה בין שתי הרגליים. גם מנח הרגליים לא יהיה סטנדרטי ויידרש תיקון על מנת שיהיה ניתן לדרוך על הרגליים מבלי לסבול מכאבים.

 

מה הטיפול האופטימלי לפלטפוס?

הטיפול האופטימלי בפלטפוס הוא מדרסים הן מבחינה מניעתית והן מבחינה טיפולית. בשל העובדה שהמדרסים מעניקים תמיכה לכפות הרגליים, מאזנים את העומס עליהן, מייצבים, מקלים על כאבים ומתקנים את מנח הרגליים, הם ישפיעו לטובה על התפקוד של המטופל. הפלטפוס הוא אינה תופעה חולפת ויש ללמוד לחיות איתו.

אפשר למנוע את הכאבים או להשתמש במדרסים כאשר סובלים מהם. התמיכה שלהם מרימה את הקשת האורכית אך הם אינם מרימים את העקב שמסתובב פנימה. את סיבוב העקב ניתן לתקן באמצעות נעליים אורטופדיות עם טריז המונע את הסיבוב. בנוסף, מומלץ לבצע תרגילים של שרירי כפות הרגליים.

 

טיפול באמצעות ניתוח

כאשר הפלטפוס הוא תוצאה של גיד קרוע או חלש, אי אפשר לתקן אותו אך ניתן להחליפו באחר. בניתוח פלטפוס בהרדמה מלאה מחליפים את גיד הטיביאליס הקרוע בגיד המכונה מכופף ארוך האצבעות ומוסיפים תמיכה ליישור וחיזוק הרגל.

מדובר על תמיכה או מספר תמיכות כמו הזזת עצם העקב פנימה, חיתוך והרמת החלק החיצוני של כף הרגל או הארכתו של גיד האכילס. ההחלמה מן הניתוח אורכת כ-6 שבועות בהם אין לדרוך על הרגל שתקובע בגבס לשבועיים. את השיפור מרגישים רק לאחר כ-9 חודשים.

 

טיפול ברפואה אלטרנטיבית לפלטפוס

אנשים שניסו שיטות שונות להקלת הכאבים כתוצאה מפלטפוס ולא הצליחו להתגבר עליהן, פנו לרפואה האלטרנטיבית. באמצעות שיאצו, דיקור סיני, כוסות רוח וכירופרקט הם הצליחו לחזק את כפות הרגליים ולהקל על הכאבים.

הטיפולים האלטרנטיביים אינם מזיקים ובמידה והם יכולים לסייע מומלץ לפנות גם לתחום זה לפני שחושבים על ניתוח. בשילוב הטיפולים והמדרסים ניתן לצמצם את חוסר הנוחות, העומס והיציבות.

 

אבחון פלטפוס אצל ילדים

תינוקות הנולדים עם פלטפוס מפתחים את הקשת לאורך השנים אם כי ישנם הסובלים מפלטפוס לכל החיים. מבנה כף הרגל מתפתח אצל ילדים עד גיל 8. מבחינת מבנה הקשת לא יהיה שינוי מעבר לכך אך כף הרגל תמשיך לגדול לאורך ולרוחב.

לפיכך, אבחון לפלטפוס יעשה רק בסביבות גיל 8-10 במקרים של חוסר יציבות וכאבי גדילה. חלק מהמומחים טוענים שיש לטפל בתופעה עוד בילדות על מנת למנוע מוגבלות בגיל מאוחר יותר כמו דפורמציה של הרגל. את האבחון מבצעים באמצעות ניתוח מתמטי של השלד והשרירים בזמן הליכה ועמידה.

לקראת גיל 3 ההליכה תהיה אופיינית לפלטפוס ולאחר מכן היא עשויה להשתנות. ישנם מומחים הדוגלים בטיפול של מדרסים בגיל צעיר אך המתנגדים טוענים שמדרסים או נעליים אורטופדיות עשויות להרגיל את הילדים לתמיכה שתחליש את רגליהם בטווח הרחוק.

עם זאת, ישנם מקרים קיצוניים שבהם אין שאלה כלל כי יש צורך לתקן את מנח כפות הרגליים של הילד. לאחר אבחון ויזואלי מעמיק מתאימים מדרסים ביומכניים על ידי מידות תחבושות גבס. אם לאחר 3 שבועות יש שיפור ביציבה, בכאבים ובמנח הרגליים, המדרסים יהיו אפקטיביים גם בגיל הצעיר.

אינסול מדרסים - לוגו

לא נמאס לכם מהכאבים? עם המדרסים שלנו כל דריכה רכה כמו כרית!

מלאו פרטים עכשיו!

מדרסי ספורט: המדריך המלא

מה ההבדל בין מדרסים לספורטאים לבין מדרסים לריצה? מדרסים לריצה נבדלים בעיקר בהתאמתם לפעילות הספציפית