מה הגורמים לדורבן בעקב ומה הפתרונות?

אל תתנו לכאב להכתיב לכם את היום, הזמינו מדרסים!

חייגו עכשיו: 077-997-3016

דורבן – מחלת החיתולית הכפית

בסיטואציה בה מתעוררים בבוקר וחשים דקירות חזקות בעקב הרגל עם הצעד הראשון ייתכן שהסיבה לכך היא דורבן. זוהי דלקת בעקב הנקראת גם מחלת החיתולית הכפית ובלועזית HEEL SPUER. הכינוי דורבן ניתן לה בשל הבליטה שנוצרת בעקב ומדומה לבעל החיים הקוצני.

הדלקת נוצרת ברצועה האורכית שמקשרת בין עצם העקב התחתונה עד לאצבעות הרגל. כאשר אנו צועדים הקשת בכף הרגל נמתחת ולכן למי שיש מתיחת יתר בכף הרגל נוצרת דלקת ובמקרים מסוימים גם קרעים מיקרוסקופיים ברצועה האורכית.

הדורבן שלעצמו אינו כואב אך כאשר מופעל לחץ על כפות הרגליים ומתיחת יתר הכאב קשה מנשוא במקרים רבים. כלומר, ההתמקדות בבעיה צריכה להיעשות בכאבים ולא בדורבן עצמו.

 

מהם הגורמים לדורבן בעקב?

הגורמים לכאבים

כאמור הגורמים לכאבים נוצרים ממתיחת יתר ברצועה האורכית המדומה למתיחת מיתר, לחץ ועומס של הגוף על ה"מיתר" המתוח והדלקת הנוצרת כתוצאה מכך היא בחיבורים של הרצועה המתוחה לעצם העקב ולאצבעות.

 

גורמי הסיכון – מי ומתי עלולים לחלות בדובן? 

כל אדם העוסק בספורט, עומד לזמן ארוך, מרבה ללכת על משטחים קשים ובעל משקל עודף עלול לחלות בדורבן. במצבים בהם ההשמנה פתאומית או נועלים לאורך זמן נעליים הגורמות לאי נוחות, הרצועה עלולה להימתח כתוצאה מהעומס.

בין היתר ישנן תופעות גנטיות כמו פלטפוס וקשת גבוהה המקשים על ההליכה וגורמים למתיחת הרצועה. גם התחלת תכנית אימונית חדשה או הגברת קצב הפעילות הגופנית הוא אחד מהגורמים לכך. בנוסף, מצאו שמי שנמצא בראש גורמי הסיכון הם בני גיל 40-60.

 

כיצד מזהים את המחלה?

הזיהוי קל כאשר נוצרת בליטה בה ניתן לחוש במגע על ידי מישוש או לראות אותה בצילום רנטגן. בנוסף, בדרך כלל החולה יתלונן על כאבים באזור העקב בין אם הוא נמצא בפעילות ובין אם הוא רק מתעורר בבוקר ומוריד את הרגל מהמיטה. גם הכאב משתנה מאדם לאדם. לעיתים חשים בצריבה או דקירה ולעיתים הכאב עמום.

יתרה מכך, הכאב יכול להתגבר בזמן עלייה במדרגות, עמידה ממושכת ואף בישיבה באופן מחזורי. כלומר, בהתקפים של כאב חלש המתגבר ושוב נחלש. כמו כן, תסמינים של אדמומיות, שטפי דם ואפילו חום עלולים להופיע וכמוהם גם תחושת נימול באזור העקב.

 

אלו פתרונות יש לדורבן?

הפתרון האולטימטיבי לדורבן הם מדרסים על מנת לתת תמיכה לקשת המתוחה ולאזן את העומס שיש על הרגליים. המדרסים נותנים יציבות ומסייעים להפחתה בכאבים. מומלץ לבחור במדרסים קשיחים שיפחיתו את המתיחה בקשת ולא במדרסים רכים שאינם יעילים לצורך זה.

בנוסף מומלץ לא ללכת יחפים גם אם הגיע הקיץ ולנעול נעליים נוחות או סנדלים עם מדרסים נשלפים. ניתן לבצע תרגילים ומתיחות של הקשת האורכית באמצעים שונים כמו מתיחת מגבת מגולגלת מתחת לכף הרגל בעזרת הידיים, גלגול כדור על הרצפה, מתיחת האצבעות מול קיר בעמידה ועוד.

בנוסף, עיסוי בקרח של 20 דקות מדי יום יסייע להורדת הנפיחות והכאבים. במידה ויש צורך ניתן לפנות לטיפולי פיזיותרפיה או טיפולים אלטרנטיביים ולקבל תרופות נוגדות דלקת.

 

טיפול באמצעות עזרים חשמליים

כיום מבחינת ההתקדמות הטכנולוגית הרפואה מציעה לסובלים מדורבן טיפולים באמצעות גלי הלם, מיטת פולסים או טיפולי לייזר. הטיפול בגלי הלם נמשך בין 10-20 דקות לאורך 3 עד 10 מפגשים. לעיתים משולב עם מיטת פולסים כאשר המטרה היא להזרים דם חדש לכפות הרגליים וכך להפחית בכאבים ולהיפטר מהדלקת.

מיטת הפולסים מסייעת לאזן את התאים בגוף. ניתן לומר שבין 90%-95% מהמטופלים מתגברים על הדורבן והכאבים באמצעות גלי הלם.

 

טיפולים חודרניים

במקרים קיצוניים ניתן להזריק סטרואידים אך בצורה מבוקרת כי יותר מדי עלול להרוס את התאים. אם אין הצלחה בשום טיפול ניתן לנתח ולהסיר חלק מהדורבן באופן כירורגי. זהו ניתוח בהרדמה מלאה שיש לו סיכונים כמו פגיעה בעצב או זיהום ולעיתים אף הקשת בכף הרגל עלולה להיות חלשה יתר על המידה.

 

טיפול מנואלי

זהו טיפול פיזיותרפיה הנעשה על ידי לחיצות עמוקות בקשת האורכית המתוחה, בגיד האכילס ובשריר התאומים. לעיתים משלבים בטיפול דיקור סיני ולעיתים גלי הלם או טיפול בקרח. בחלק מקופות החולים ישנו סבסוד חלקי של תרפיה מנואלית המכונה גם אוסטיאופתיה.

למשל, בקופת חולים מכבי הטיפול עולה בין 53-159 ₪. הטיפול מסייע בתופעת הדורבן ובעיות נוספות לאחר אבחון מקיף כאשר ההתמקדות בקשת המתוחה, הרפיית והארכת השרירים.

זהו טיפול פסיבי בו המטופל שוכב והפיזיותרפיסט מעניק לו עיסוי עמוק והובלת תנועה של הרגל והאצבעות באופן הדרגתי. הטיפול מומלץ מכיוון שהוא שמרני, מסייע להפחתת הכאבים, משפר את טווח התנועה בכף הרגל, מזרים דם, בונה תאים חדשים ומאיץ את ההחלמה מהדלקת.

לסיכום, בנוסף לכל הטיפולים הללו מומלץ לשמור על תזונה תקינה. חשוב להימנע מאוכל מטוגן, פחמימות מקמח לבן ומוצרי חלב ולהקפיד על ירקות כתומים, עלים ירוקים, שורשים, נבטים ואומגה 3, כמו כן מומלצת מנוחה.

אינסול מדרסים - לוגו

לא נמאס לכם מהכאבים? עם המדרסים שלנו כל דריכה רכה כמו כרית!

מלאו פרטים עכשיו!

מדרסי ספורט: המדריך המלא

מה ההבדל בין מדרסים לספורטאים לבין מדרסים לריצה? מדרסים לריצה נבדלים בעיקר בהתאמתם לפעילות הספציפית