מה הסיבות הפוטנציאליות לכאבים בצוואר

הזמינו מדרסים עוד היום ושימו סוף לכאבים בגב!

חייגו עכשיו: 077-997-3016

מדוע הצוואר כואב?

הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בצוואר הוא שריר תפוס. תנועה לא נכונה, ישיבה ממושכת מול מחשב, נהיגה ארוכה, עומס יתר וכד' הן סיבות טובות לצוואר תפוס. עם זאת, במקרים בהם חשים נימול בכפות הידיים והרגליים, משיכות ביד או עומס רב על הכתפיים ייתכן והבעיה הרבה יותר חמורה ויש לפנות לטיפול רפואי.

ככל שמתבגרים יותר חלים שינויים ניווניים בחוליות שעלולים להביא לבקעים או לפריצות דיסק בעמוד השדרה הצווארי. תופעה זו ניתן לגלות בהדמיית MRI. במידה ומתלווה לכך גם חוסר שליטה בסוגרים התוצאה תהיה ניתוח דחוף.

בקע בצוואר יכול להיות אף תוצאה של צליפת שוט כאשר הראש זז קדימה ואחורה בתנועה חדה. אנשים שעוברים תאונות דרכים ייתכן ויסבלו משבר או בקע בחוליות כתוצאה מצליפת שוט משמעותית. גם שחיקה של מפרקים בחוליות יגרמו לכאבי צוואר.

 

הגבלת תנועת הצוואר

כאב בצוואר מטיל עומס על החוליות ומגביל אותן בטווח התנועה ולכן בזמן הכאב טווח התנועה של הצוואר מצטמצם. בנוסף מכיוון שהשריר נוקשה יש קושי להניע אותו וכל תנועה מלווה בכאבים חזקים. כאשר הכאבים מופיעים הם יכולים להיות הדרגתיים, פתאומיים או כרוניים.

ההגבלה על התנועה מחייבת תמיכה לצוואר כמו צווארון אורטופדי המקבע אותו מתנועות חדות. בצווארון משתמשים בדרך כלל לאחר ניתוח עמוד שדרה צווארי או לאחר צליפת שוט. כאשר הגבלת התנועה זמנית בשל מנח לא תקין של הגוף בין אם כתוצאה מעבודה על המחשב ובין אם כתוצאה מתנוחה בעת השינה, אין צורך בצווארון.

 

הסיבות הנפוצות לכאבי צוואר

  • יציבה לא נכונה של מנח הגוף הגורמת לעומס על הצוואר במיוחד כשרוכנים קדימה, הגב כפוף והכתפיים צונחות מטה כמו בזמן הקלדה על מחשב. הקפדה על ישיבה זקופה כאשר חוליות הגב מקבילות לאגן (ללא התעגלות) יסייעו לשיפור היציבה.
  • חוסר תמיכה בזרועות ובעמוד השדרה בזמן עבודה משרדית או הקלדה כתוצאה מכיסא או שולחן לא מתאימים לישיבה. הכיסא צריך להיות נמוך מהשולחן כאשר הזרועות בגובה משענת הידיים שלו ונשענות עליהם בגובה השולחן. בנוסף, חשוב לבצע הפסקות או לשנות תנוחה על מנת שהדם יזרום ותהיה הקלה לצוואר ולגב.
  • מחקרים רבים מצאו שישנם שינויים בדיסקים בין החוליות בצוואר שגורמים להיצרות עמוד השדרה ולהגבלת התנועה כתוצאה מעישון. כלומר, העישון לטווח ארוך גורם לניוון ופוגע בשיקום הרקמות.
  • עודף מתיחה בצוואר כתוצאה משימוש במכשיר הנייד. אנשים רבים מניחים את הטלפון בין הכתף לצוואר כאשר הראש מוטה לצד אחד ובכך נוצרת מתיחה בצוואר שעלולה לתפוס את השריר. אחרים מרכינים ראש בעת העיסוק בטלפון דבר הגורם לכיפוף הצוואר ולעומס עליו לאורך זמן. יש לשבת במנח נטרלי ושמכשיר הנייד יהיה בגובה העיניים או לעשות שימוש באוזניות ובכך לצמצם את כאבי הצוואר.
  • מזרן שאינו מתאים לגב ולצוואר מחייב החלפה. עם זאת, גם על מזרן נוח לעיתים ישנים בתנוחה הגורמת לכאבי צוואר או שריר תפוס בבוקר המשפיעים על התפקוד לאורך היום. גם למי שישן חזק ואינו משנה תנוחה בלילה הגורמת לתנועה בצוואר, יסבול בבוקר מכאבים. מומלץ לישון על מזרן קשיח או קשיח למחצה, כרית אחת ארגונומית לצוואר וכך למנוע עומס וכאבים.
  • כאבי צוואר כתוצאה מחוסר שתיית מים. כאשר לא שותים הדיסקים בין החוליות הצוואריות מתייבשים.
  • כאבי צוואר מסחיבה והרמה שאינה שווה לשתי הידיים. למשל, כאשר חוזרים מקניות בסופר ומרימים ביד ימין שקיות כבדות יותר מאשר ביד שמאל או כאשר נוהגים לתלות תיק על אותה כתף באופן קבוע.

 

טיפול בכאבי צוואר

כאשר מדובר על כאבי צוואר אופייניים יש צורך לשנות את אורח החיים ולמנוע שחיקה של החוליות או התנוונותם. ראשית, עשו פעילות גופנית הכוללת מתיחות ושחייה. השחייה מסייעת להוריד דלקות שרירים בצוואר ולצמצם את הנוקשות.

מומלץ לשחות במים מחוממים ובסגנון שחיית גב. חשוב להתייעץ עם הרופא על סגנון השחייה בכל מקרה. על מנת לרפא צוואר תפוס חשוב לאכול יותר דגנים מלאים ומוצרי סויה, לקחת תוספי מזון עשירים במגנזיום ולעשות אמבטיות מלח.

גם אם הצוואר כואב ותפוס יש למתוח אותו בעדינות, להניע ולתרגל. למשל, הרמת הכתפיים למעלה בכיווץ לשתי שניות כאשר הידיים פרושות לצדדים ועומדים זקוף. תרגיל נוסף, הפניית הראש בעדינות לכל צד למתיחה של מספר שניות.

בנוסף ניתן להסתייע בכרית חימום לצוואר שיכולה להשפיע על הכאב לזמן מסוים. חשוב לדעת שאם כאבי הצוואר כתוצאה מניתוח או תאונת דרכים יש לעבור שיקום אצל פיזיותרפיסט עם הנחיות ברורות לתרגול נכון.

פעמים רבות מתלווים לכאבי הצוואר גם כאבי ראש, סחרחורות, בחילות, ורטיגו, חולשה מוטורית, שריפה, נימול וחולשה בידיים, עקצוצים וכד'. במקרים כאלו אין לטפל בצוואר לפני שנבדקים באופן יסודי אצל אורטופד ומבצעים הדמיה לצוואר.

רק לאחר האבחון הרופא יפנה לטיפולי פיזיותרפיה, יסייע בתרופות אנטי דלקתיות ומשככי כאבים ובמידת הצורך זריקות ואף ניתוח. ניתן גם לטפל ברפואה אלטרנטיבית כשיש כאבי צוואר כרוניים.

אינסול מדרסים - לוגו

לא נמאס לכם מהכאבים? עם המדרסים שלנו כל דריכה רכה כמו כרית!

מלאו פרטים עכשיו!

מדרסי ספורט: המדריך המלא

מה ההבדל בין מדרסים לספורטאים לבין מדרסים לריצה? מדרסים לריצה נבדלים בעיקר בהתאמתם לפעילות הספציפית