פלטפוס אצל ילדים

פלטפוס אצל ילדים
פלטפוס אצל ילדים

הזמינו מדרסים עוד היום ושימו סוף לכאבים בגב!

חייגו עכשיו: 077-997-3016

האם פלטפוס אצל ילדים הוא תופעה טבעית?

על פי מחקרים רבים פלטפוס אצל ילדים הוא תופעה נפוצה בגיל צעיר. עד לגיל שנתיים הילדים מפתחים שכבת שומן על כפות הרגליים שנראית כפלטפוס ולאחר גיל זה היא נעלמת. עד גיל 8-10 כפות הרגליים מתפתחות.

בהתחלה כפות הרגליים נראות שטוחות ולאחר שהקשת הפלנטרית האורכית בכף הרגל מתפתחת הפלטפוס יורד. במחקרים גילו שלילדים עם עודף משקל ולבנים יש יותר סיכוי לפתח פלטפוס בגיל צעיר מאשר בנות.

לפיכך, הפלטפוס הוא תהליך טבעי ותקין שאינו מחייב התייחסות לפחות עד גיל 10. ביחד עם זאת, כאשר הקשת אינה מתפתחת באופן סטנדרטי הילדים עלולים להתקשות בהליכה ולסבול מכאבים.

 

כיצד תדעו מתי פלטפוס אצל ילדים מחייב טיפול?

  • במידה וילדים אינם אקטיביים, מתעייפים מהר לאחר מאמץ קל לעומת בני גילם
  • הילדים מרגישים לחץ בכפות הרגליים על משטחים קשיחים
  • כאשר מופיעות על כפות הרגליים יבלות ופציעות, צבע העור משתנה וישנה נפיחות
  • כאשר הילדים נוטים למעוד יתר על המידה
  • הילדים מתלוננים על כאבים ברגליים ללא מאמץ.

 

פלטפוס אצל ילדים קטנים

פלטפוס אצל ילדים הוא בדרך כלל מצב מולד. רוב הילדים נולדים עם פלטפוס כאשר מצטברות סביב כפות הרגליים שלהם שכבות של שומן הנעלמות בגיל שנתיים. הם צועדים את צעדיהם הראשונים ולא מעט הורים מודאגים מההליכה.

זוהי דריכה טבעית לגיל זה וכמוה גם הרגליים השטוחות שלהם. הילדים צומחים לגובה ומתרחבים כאשר כפות הרגליים שלהם מסיימות להתפתח בסביבות גיל 10 למרות שהן עדיין מתארכות ומתרחבות ככל שהם מתפתחים.

אף על פי כן בסביבות גיל 3 צריכים לעקוב אחר הפלטפוס. אם הוא מסב כאבים ניתן להתאים לילדים נעליים אורטופדיות או מדרסים. בדרך כלל לא מתערבים עד שהקשתות הפלנטריות בכפות הרגליים מסיימות להתפתח. 

 

מהן קשתות פלנטריות?

בכל כף רגל יש קשת פלנטרית לאורכה העוברת בין העקב לאצבעות. התפקיד שלה לתמוך בקשת, לאפשר יציבה טובה, דריכה תקינה ומנח תקין. כאשר הקשת מודלקת או קורסת, כף הרגל נראית שטוחה. ביחד עם זאת, צריך להבחין בין 2 סוגי פלטפוס לאחר ההתפתחות.

  • פלטפוס קשיח – כף הרגל נראית שטוחה במצב דריכה ובמצב ללא דריכה בשל צניחת הקשת הפלנטרית.
  • פלטפוס גמיש – כף הרגל נראית שטוחה רק במצב דריכה כיוון שהקשת הפלנטרית לא קרסה במלואה.

 

האבחנה מאפשרת להורים להבין מתי פלטפוס אצל ילדים צריך להדליק נורת אזהרה. כאשר הוא קשיח מומלץ לטפל בתרגילים, מתיחות, מדרסים או נעליים אורטופדיות וכאשר הפלטפוס גמיש אין צורך לטפל אם אין כאבים בעת הדריכה. בכל מקרה אין להזניח רגליים שטוחות כיוון שככל שמתבגרים הפלטפוס יפריע יותר ויכאב יותר.

 

סימנים נוספים לפלטפוס אצל ילדים

לאחר גיל 10 במידה ועדיין כפות הרגליים שטוחות והקשת הפלנטרית סיימה להתפתח צריך לעקוב אחר מספר סימנים של פלטפוס אצל ילדים:

  • האם לילד יש עודף משקל שגורם לו לעומס על כפות הרגליים ולכאבים?
  • האם מופיעות יבלות על כפות הרגליים או פצעים?
  • האם כפות הרגליים נראות מעוותות?
  • האם הילד מתעייף מהר, יושב בצד בפעילויות ספורטיביות או נמנע ממאמץ גופני?
  • האם הילד מתלונן על כאבים כשדורך יחף על קרקע קשה?
  • האם כפות הרגליים נראות נפוחות?
  • האם צבע העור של כפות הרגליים השתנה?
  • האם הילד נופל הרבה?
  • האם הילד מתלונן על כאבים?

 

אבחנה רפואית של פלטפוס אצל ילדים

במידה וההורים חושדים שלילדיהם יש פלטפוס חשוב לבקר אצל אורטופד ילדים על מנת לאבחן אותו בצורה מדויקת. הרופא מומחה בפלטפוס אצל ילדים ויבקש מהילד לעשות מספר פעולות שיתנו לו אינדיקציה ברורה למצבו. למשל, עמידה על קצות האצבעות, הליכה של כמה צעדים וכד'.

הוא ימשש את כפות הרגליים במיוחד באזור של הקשת וימליץ על הטיפול האופטימלי לילד. אם הוא יזהה פלטפוס קשיח ייתכן וימליץ על מדרסים, נעליים אורטופדיות, פיזיותרפיה ואף ניתוח בהתאם למצב. במקרה של פלטפוס גמיש לא תהיה המלצה לניתוח.

 

התערבות כירורגית במידת הצורך

ניתוח פלטפוס אצל ילדים הוא המוצא האחרון שיכול לסייע לילד. זהו ניתוח בהרדמה מלאה שיש בו סכנת זיהום מקומי, פגיעה בעצב וסכנות כמו בניתוחים אחרים. למרות זאת, לניתוח יש הצלחה. המנתח מחדיר בורג פולימרי באזור הקשת הפלנטרית על מנת להרים אותה.

היא מקבלת את התמיכה מהבורג ומשנה את צורת הרגל של הילד. בצורה כזו מנח הרגליים של הילד משתנה ולאחר טיפולים פיזיותרפיים הוא ילמד ללכת בצורה תקינה, ישפר את היציבה שלו ויקטין את העומס על הרגליים. הניתוח הוא פתרון לכאבים עזים ולכן נחשב כפתרון אחרון.

 

מדרסים מותאמים לפלטפוס אצל ילדים

מדרסים לפלטפוס אצל ילדים הם טיפול שמרני ולא חודרני כמו ניתוח. אלו רפידות מותאמות לצורת ומבנה כפות הרגליים אותן מכניסים לתוך הנעליים כדי להקל על הלחץ והעומס על הרגליים. לילדים מתאימים בדרך כלל מדרסים ביו דינמיים המתעצבים בצורה הרצויה באופן מתון על מנת לתקן את מנח כפות הרגליים.

היתרון שלהם נעוץ בעובדה שהם מקלים על הכאבים, מעניקים תמיכה ומאזנים את הגוף. לילד תהיה יציבות טובה יותר, שיווי משקל והוא יוכל להתרוצץ ולתפקד כראוי. 

 

נעליים אורטופדיות לילדים

ניתן להתאים נעליים אורטופדיות המתאימות לפלטפוס אצל ילדים ובנויות למידות רגליהם להן יתרונות כמו המדרסים. ההבדל שאת המדרסים ניתן להכניס לכל נעל ואילו הנעליים האורטופדיות הן זוג אחד.

במידה ומדובר בפלטפוס גמיש ניתן להתאים מדרסים קשיחים או לבחור בנעליים נוחות. יש להקפיד שיהיה להן בולם זעזועים כדי למנוע נפילות בדיוק כמו שיש במדרסים ושיעניקו תמיכה מיטבית לרגליים.

 

אבחנה בין פלטפוס גמיש לקשיח

במצב בו הילדים לא דורכים על רגליהם ונראית קשת בכף הרגל ובמצב דריכה הקשת שטוחה זהו מצב טבעי של פלטפוס אצל ילדים הנקרא פלטפוס גמיש. כאשר הקשת שטוחה בדריכה או לא בדריכה זהו פלטפוס קשיח.

לפיכך, ברוב המקרים אין צורך לטפל בפלטפוס גמיש ואילו בפלטפוס קשיח יש לטפל על מנת שהיציבות של הילדים תישמר והעומס יתחלק בצורה זהה בין הרגליים. יתרה מכך, בפלטפוס קשיח ישנם כאבים המחייבים טיפול.

 

כיצד מטפלים בפלטפוס אצל ילדים?

על פי מחקרים רבים אין צורך לטפל בפלטפוס אצל ילדים עד סוף התפתחות הקשת ולכן אין צורך במדרסים או בנעליים אורטופדיות אלא במקרים קיצוניים לאחר המלצה של אורטופד. ישנם מחקרים אשר גילו שבמקרים של פלטפוס יש להימנע מללכת יחפים על קרקע נוקשה.

עם זאת, מחקרים אחרים מצאו שהתפתחות קשת תקינה היא דווקא אצל ילדים שהולכים יחפים עד גיל הבגרות. מכאן ניתן להסיק שהטיפול האופטימלי הוא לאפשר לילדים להיות יחפים בכל מרקם של קרקע.

הטיפול במקרים קיצוניים בהם הילדים סובלים מכאבים ושוללים סיבות אחרות יעשה באמצעות מדרסים שיאזנו את העומס על כפות הרגליים ויקלו על הכאבים. בנוסף, המדרסים יהיו יעילים לילדים הסובלים ממנח כפות רגליים מעוות כדי לתקן את מנח כפות הרגליים וכדי לא לגרום לבעיות חברתיות עקב העיוות.

 

שימוש בנעליים נוחות עקב פלטפוס אצל ילדים

בין אם עושים שימוש במדרסים ובין אם לא ישנם דגמים רבים של נעלי ספורט נוחות המעניקים תמיכה לכפות הרגליים ולקשת. לעיתים רק הנעליים הללו יספקו פתרון טוב ולעיתים יהיה צורך גם במדרסים כדי להתגבר על פלטפוס אצל ילדים. כל ילד צריך להרגיש נוח בעת הדריכה ובטח שלא להרגיש כאבים או לשבת בצד ולהימנע מפעילויות המצריכות תנועה של הרגליים.

 

אילו פתרונות נוספים קיימים?

ניתוח פלטפוס אצל ילדים

במידה ומדרסים או נעליים נוחות אינן עוזרות לכאבים והילדים סובלים מכאבים ממליצים על ניתוח פלטפוס אצל ילדים שישפר להם את המראה האסתטי, היציבה ומנח הרגליים. בניתוח מחדירים בורג מחומר פולימרי באמצע כף הרגל בחלק החיצוני על מנת להרים את הקשת ולתת לה תמיכה.

הניתוח אינו מסובך ונעשה רק מגיל 10. עם זאת, יכול להיווצר זיהום מהבורג במקרים נדירים או שהבורג לא יעשה את העבודה ויהיה צורך להוציא אותו בעוד ניתוח. לפיכך, לא כדאי לנתח לפני שנוקטים באפשרויות נוספות ולא חודרניות.

 

פיזיותרפיה המטפלת בפלטפוס אצל ילדים

הפיזיותרפיה מחזקת ומגמישה את הקשת הפלנטרית בכף הרגל באמצעות עיסויים והנעת הרגל בשיטות שונות. בין היתר המטפל מתמקד בחיזוק שרירים כמו גיד האכילס ושריר התאומים ומתרגל עם הילדים יציבה נכונה והקניית שינוי ההליכה. ילדים שלהם עיוות ברגליים ייהנו מהטיפול וירגישו פחות כאבים, אך העיוות בכפות הרגליים לא ישתנה.

 

מדרסים ביו דינמיים לילדים

מבין כל הטיפולים המדרסים הביו דינמיים הם היעילים ביותר לטיפול בפלטפוס אצל ילדים. בניגוד למדרסים רגילים הם משפרים את היציבה, מתקנים את מנח הרגליים ומעניקים תמיכה אופטימלית המרגיעה את הכאבים. היתרון שלהם הוא בתיקון איטי של כפות הרגליים ובשכבה הדקה שלהם המסייעת לנוחות.

ישנם מדרסים ביו דינמיים מחומרים קשיחים וגמישים כמו פוליאתילן המשנה את צורתו בחימום ומותאם לצורת ומבנה הרגל. בנוסף, החומר מרופד בדחיסות גבוהה של בולם זעזועים. לפיכך שילוב של חומרים קשיחים ורכים יכול לסייע לצמצום הכאבים ולשינוי דינמי ואיטי.

 

במידה ויש לו כאבים בהחלט כן.

יש לבדוק ובמידת הצורך להתאים לה מדרסים.

חשוב קודם לנסות מדרסים ביו דינמיים.

להיפך, חשוב לתת להם להיות יחפים על מנת שהקשת תתפתח כראוי.

בסביבות גיל 3 ניתן לאבחן פלטפוס אך זהו מצב הפיך עד גיל 10.

אינסול מדרסים - לוגו

לא נמאס לכם מהכאבים? עם המדרסים שלנו כל דריכה רכה כמו כרית!

מלאו פרטים עכשיו!

מדרסי ספורט: המדריך המלא

מה ההבדל בין מדרסים לספורטאים לבין מדרסים לריצה? מדרסים לריצה נבדלים בעיקר בהתאמתם לפעילות הספציפית